fbpx

Få tydelig og troværdig markedsføring med Emotionelle Kundetyper®

Har du mange forskellige typer kunder i din virksomhed? Og vil du gerne tale til dem alle i din markedsføring?

Det er en situation mange af mine kunder, kan nikke genkendende til. Jeg har også selv stået i den, men det er blevet tydeligt for mig, at det ikke giver flere kunder. Nærmere tværtimod. For det gør kommunikationen uklar og du risikere at kunderne bliver usikre på, hvem du er og hvad du står for. 

 

Med den forskningsbaseret metode Emotionelle Kundetyper® får du hjælp til at målrette din kommunikation, så dit budskab trænger igennem og din målgruppe føler sig forstået. Og du vil skille dig ud fra mængden af konkurrenter, der forsøger at tale til alle på en gang. Dette er vejen til at skabe stærke relationer og øge salget i din virksomhed.

Læg en holdbar markedsføringsplan

Har du nogensinde stillet dig selv følgende spørgsmål?

 

Hvilke kunder vil sætte mest pris på vores produkter?

Hvordan skal vores hjemmeside se ud?

Hvilke sociale medier skal vi bruge og skal vi have et nyhedsbrev?

Skal vi tage på messe eller afholde et anderledes event?

Hvilke salgsargumenter virker bedst?

 
Hvis du er usikker på din markedsføring, bliver du nemt offer for, hvad andre mener er det mest effektive. Nogle mener at sociale medier (og helst dem alle) er et must. Andre at webinarer er vejen frem eller at nyhedsbreve giver den bedste ROI (return on investment). Resultat? Du bliver forvirret og skyder i øst og vest. Og det koster både tid og penge, og kan sende forvirrende signaler, der skræmmer kunderne væk. 
 
Her er Emotionelle Kundetyper® din redningsplanke til at få lavet en målrettet og holdbar markedsføringsplan.

Med metoden Emotionelle Kundetyper® vælger du én kundetype, som du konsekvent henvender dig til i al din markedsføring. Det skaber tryghed og forudsigelighed hos dine kunder. De ved, hvad de får og bliver nemmere til loyale kunder.

 

Emotionelle Kundetyper® er en kundesegmenteringsmetode, der giver dig helt konkrete værktøjer til hele din kommunikation med dine kunder. Blandt andet:

 

hvilke farver du skal bruge

hvordan skal billedstilen være

hvilke ord kan påvirke kunden til køb

hvilke sociale medier skal du være på

hvordan skal din hjemmeside opbygges

 

Den baner vejen fra teori til praktisk anvendelse i din markedsføring. Jeg kender ingen andre metoder, der fortæller dig, om du f.eks. skal bruge kolde eller varme farver på din hjemmeside. Det gør metoden Emotionelle Kundetyper®.

 

Undgå tvivl og usikkerhed – Få min eksperthjælp

Siden 2018 har jeg været certificeret specialist i Emotionelle Kundetyper® og kan derfor hjælpe dig med at identificere og målrette din markedsføring til netop de kunder, der vil sætte pris på dine produkter. Hver kundetype kræver en specifik tilgang, som jeg kan guide dig til. Og dermed gøre din markedsføring mere præcis og troværdig.

 

Hvis du er i tvivl, om Emotionelle Kundetyper® er noget for dig og din virksomhed, så book 15 minutters gratis sparring.

Certificeret til at lave markedsføring med Emotionelle Kundetyper.

Sådan fungerer Emotionelle Kundetyper® i praksis

Lad vise dig et konkret eksempel. En af mine kunder ændrede sin hjemmeside og logo efter rådgivning om Emotionelle Kundetyper®. Med hendes produkt og målgruppe faldt valget på den gule kundetype. Vi arbejdede med bløde former, varme farver og en ”let” stemning. Vigtige elementer for at den gule føler sig tryg og imødekommet på en hjemmeside.

FØR TILPASNING TIL DEN GULE KUNDETYPE

Før markedsføring til Emotionelle Kundetyper.

EFTER TILPASNING TIL DEN GULE KUNDETYPE

Efter markedsføring til Emotionelle Kundetyper.

Har du en tydelig kommunikation på din hjemmeside? Eller henvender du dig (uden at vide det) til flere kundetyper på en gang? Det kan ske hvis du f.eks.:

  • skriver meget personligt og samtidig går meget i detaljer med et produkt eller en proces
  • bruger bløde natur- og jordfarver og samtidig vil være med på det sidste nye
  • har billeder af medarbejder med store smil iført habit og slips
  • bruger bløde, runde former og samtidig har stor kontrast i valg af farver

Så kan det desværre spolere dit salg, da det vil forvirre kunderne og gøre dem utrygge.

 

Med metoden Emotionelle Kundetyper® kan du optimere din hjemmeside, så den får flere besøgende og de ikke forsvinder med det samme uden at have foretaget en ønsket handling eller købt et produkt.

 

Læs mere om teorien bag Emotionelle Kundetyper®, hvilke kundetyper der findes og hvorfor du kun må henvende dig til én kundetype.

Er du i tvivl om metoden kan hjælpe i din virksomhed?

Det forstår jeg godt. Der kan være flere indvendinger for at anvende metoden. Måske har du også en af disse, som jeg ofte hører fra mine kunder:

Min virksomhed har flere forskellige målgrupper og derfor virker det som selvmål kun at henvende sig til en kundetype.

Det kan du sagtens stadig have. Du skal se valget af kundetype som en paraply, hvorunder du nemt kan have flere forskellige målgrupper eller personaer. Men en målgruppe kan ikke erstatte en kundetype. 

Med en målgruppe har du defineret en række faktuelle forhold om din kunde, som er rigtige nyttige. Men det giver dig ikke værktøjer til, hvordan du skal markedsføre din virksomhed, for at få kunderne til at købe. Det gør metoden Emotionelle Kundetyper®.

 

Vi har alle flere emotionelle kundetyper i os, fordi vi motiveres forskelligt til køb alt efter, hvad vi skal købe og hvilken situation vi står i. Så du kommer ikke til at udelukke nogle målgrupper, men fremkalder blot den valgte side i dine kunder, når de køber hos dig.

Vi arbejder efter DISC-modellen.

DISC-modellen definerer, hvilken persontype et menneske er, men siger intet om, hvordan et menneske reagere i en købssituation. Det gør metoden Emotionelle Kundetyper®. Det er det, der gør metoden så anvendelig og effektiv i din markedsføring.

Jeg kan ikke ændre al vores markedsføring lige nu, så jeg venter lige, til der er bedre tid/råd.

Det vigtigste i den situation er at få valgt den rettte kundetype. Slå så en streg i sandet og beslut at fra nu af laver I al ny markedsføring til den valgte kundetype. 

 

En gennemgang af hjemmesiden vil ofte vise, at med lidt småændringer kan en del genbruges. Der er bedre at komme lidt i gang end slet ikke at gøre noget, så I stille og roligt bliver mere og mere tydelig i jeres kommunikation og dermed gør kunderne mere og mere trygge ved at handle med jer. Selv småjusteringer kan gøre en stor forskel.

Vi har allerede defineret vores kundetype ud fra geografi og demografi.

Med metoden Emotionelle Kundetyper taler man til kundens emotionelle responssystem, hvor vi ønsker at få kunden til via vores markedsføring at gå fra en negativ til en positiv mavefornemmelse. Når det sker i en kunde, får de lyst til at købe produktet. Og da forskning viser, at op mod 95% af en kundes beslutning tages ud fra mavefornemmelse er det emotionelle responssystem en vigtigere faktor i en købssituation end geografi og demografi.

Book en Gratis Sparring

Er du stadig i tvivl om Emotionelle Kundetyper® kan hjælpe din virksomhed? Så book 15 minutters gratis sparring, hvor jeg hjælper dig med at afklare, om metoden er anvendelig for dig. 

Vil du gerne vide mere om teorien bag Emotionelle Kundetyper®, så kan du læse mere om den forskningsbaseret og jordnær metode på denne side. Her kan du også se en video, der forklarer, hvorfor du kun må vælge en kundetype.