Teorien om Emotionelle Kundetyper® er en forskningsbaseret og jordnær metode til at inddele kunder i 4 forskellige kundetyper og bygger bl.a. på studier af kunders købsadfærd (over 3.000 cases).
I modsætning til traditionel segmentering af kunder ud fra geografi og demografi (alder, køn, civilstand osv.), så bygger metoden om emotionel segmentering på, hvad kunden føler er det rigtige i købssituationen.
Hvis du i din markedsføring kun taler til det rationelle (det bevidste) i dine potentielle kunder – hvilket vi traditionelt vil gøre – risikere du at skræmme dem væk. Men hvis du samtidig taler til, hvad der føles rigtig for dem og giver dem en god mavefornemmelse (det ubevidste), så har du en meget større chance for at fastholde kunderne.
Enhver markedsføring i en virksomhed bør være baseret på en grundig definering af virksomhedens kundetype. Det gælder uanset om vi taler om hjemmeside, Facebook, brochure, annoncering eller noget helt andet. Når du har defineret din kundetype, bliver du automatisk mere præcis og klar i dine budskaber til kunderne. Det hjælper dig også til at afgøre, hvilke markedsføringskanaler der er mest optimale til at få potentielle kunder i tale.
Når jeg hjælper virksomheder med at definere deres kundetype tager jeg altid udgangspunkt i teorien om de fire Emotionelle Kundetyper®, fordi metoden bygger på, hvad kunden føler er det rigtige i købssituationen. Og forskning viser som sagt, at op imod 90% af vores købsbeslutninger bygger på, hvad vi føler fremfor, hvad der er fakta.
Det handler om at skabe tilstrækkelig mange positive følelser og dermed give kunden et incitament til at købe. For at skabe de positive følelser, skal du vide, hvordan du bedst henvender dig til kunden.
Det Emotionelle Landkort viser, hvilke følelser og responssystemer der fremkaldes i en købssituation for hver af de 4 kundetyper.
Reagerer din kunde på frihed, omsorg, kontrol eller tryghed? Hvis du bliver bevidst om, hvilket responssystem der aktiveres, når dine kunder køber, vil det sikre dig et større salg og mere loyale kunder.
Men hvordan aktiverer du netop din kundetypes responssystem?
Det er netop på det punkt, at metoden om de fire Emotionelle Kundetyper® hjælper dig videre – den baner vejen fra teori til praksis.
Den giver helt konkrete værktøjer til valg af billeder, farver, grafiske elementer, ord, sociale medier, trykt markedsføring osv. Når du kender din kundetype ved du præcist, hvor, hvornår og hvordan du skal markedsføre dig over for din kunde.
Hvordan du rent praktisk kan anvende Emotionelle Kundetyper® i din markedsføring, kan du læse mere om her, hvor du også kan se konkrete eksempler.
Ifølge metoden Emotionelle Kundetyper® findes der 4 kundetyper, som hver især motiveres af forskellige emotionelle triggers i en købssituation:
Ja. Alle mennesker har to, tre eller alle fire emotionelle kundetyper i sig i større eller mindre grad. Men i en købssituation er det typisk en af siderne, der tager over.
For at metoden kan virke efter hensigten, er det vigtig, du kun markedsfører dig mod en kundetype.
Hvis du ét sted henvender dig til de røde og et andet sted til de grønne, vil det skabe forvirring hos kunderne og de får ikke det, de forventer. På den måde vil du hverken tiltrække den røde eller grønne kundetype.
I stedet skal du fokusere på at fremkalde f.eks. den grønne side i kunden, hver gang han møder din virksomhed og dine produkter/ydelser.
Ja, det er der. Udvikling af metoden bygger på et teoretisk fundament om, hvorfor kunder køber og på studier af kunders købsadfærd (over 3.000 cases).
Metoden er udviklet af den danske forsker Sanne Dollerup, som har skrevet en Ph.d.-afhandling om emotionelt engagement via rollespil (at fremkalde én side hos kunden).
Med emotionel segmentering kan du inddele dine kunder i kundetyper, som du kan markedsføre dig målrettet til, fordi du ved, hvad de drømmer om. Og frygter. Du ved også, hvad de kan lide. Og ikke lide. Og mindst lige så vigtigt: du ved, hvordan din kundetype gerne vil kommunikeres med. Og hvor.
Emotionel segmentering giver dig konkrete retningslinier for udformning af både din online og offline markedsføring, f.eks. når du skal:
★ Vælge din kundetype
★ Formulere din strategi – relevante og irrelevante markedsføringskanaler
★ Skræddersy dit koncept – hvilke produkter og ydelser er mest efterspurgte
★ Tilpasse din visuelle og skriftlige kommunikation – ord, farver, billeder, grafik mm.
★ Prioritere dine budskaber
★ Tilpasse din fremtræden i dit møde med kundetypen
Jeg oplever selv, når jeg hjælper mine kunder med f.eks. at designe en hjemmeside eller brochure, at processen er nemmere og hurtigere, når vi først har defineret deres kundetype. Vi bliver meget hurtigere enige om, hvilken vej der er den rigtige for at tiltrække kunder og få mere salg. Vi slipper for at diskutere smag, for metoden om Emotionelle Kundetyper® definere helt klart, hvilke rammer det vil være mest optimalt at operere indenfor.
Den røde kundetype motiveres af stimuli. De røde har et stort behov for at skille sig ud. De er kendt som inspiratorer, der hele tiden er opdateret med de nyeste tiltag og produkter. De er nysgerrige og konstant på udkig efter nye udfordringer og input. Frihed og fleksibilitet er vigtige parametre. Deres overordnede mål er at være de første til at prøve nyt. Og så elsker de overraskelser – det vil vække deres nysgerrige natur.
Den gule kundetype motiveres af velvære. De er sociale og fællesorienterede. De har et stort behov for at hjælpe og gøre en forskel. Det vigtigste for de gule er, at der er balance i deres liv og at drage omsorg – for andre eller sig selv. De vil altid gerne vide, hvem der står bag et produkt. Det er vigtig du er personlig og ærlig i salget til de gule. Det kan endda være en fordel at vise en smule sårbarhed.
Den blå kundetype motiveres af kontrol. De er ambitiøse, professionelle og resultatorienterede. De er strategiske og analytiske og vil gå langt for at opnå succes. De blå har et stort behov for at præstere og nå deres mål. De vil kigge efter udbyttet og motiveres af tal og statistikker, der beviser en effekt. Hvis du skal sælge noget til de blå, skal du bevise, du kan hjælpe dem til at få succes.
Den grønne kundetype motiveres af tryghed. De udskifter helst ikke noget, der allerede virker. De er rolige, traditionelle og loyale. Det nære er vigtig for de grønne og de er meget lokalt orienteret. De vil gerne have viden om specifikke procedurer og vil altid spørge til, hvordan det skal gøres. De grønne skal overbevises gennem referencer, procedurebeskrivelser og gennemskuelighed.
Alle mennesker har to, tre eller alle fire emotionelle kundetyper i sig i større eller mindre grad. Men i en købssituation er der typisk en af siderne, der tager over. Derfor er det vigtigt at forstå, at du kun kan markedsføre dig til en kundetype ad gangen. Det er nemlig forskellige ting, der overbeviser forskellige mennesker om at foretage et køb.
I video fortæller og illustrerer direktør fra Institut for Kundetyper, Jannie Ilum Gade, hvorfor din markedsføring skal være rettet mod kun én kundetype.
Teorien om Emotionelle Kundetyper® er udviklet af forsker ved Aalborg Universitet Sanne Dollerup og direktør Jannie Ilum Gade. De har startet virksomheden Institut for Kundetyper for at udbrede kendskabet til Emotionelle Kundetyper®.
Hvis du gerne vil dykke mere ned i teorien om Emotionelle Kundetyper®, inden du beslutter dig for at anvende metoden i din forretning, kan du købe lommebogen om Emotionelle Kundetyper,®. Her får du en grundig introduktion til metoden og får tydeliggjort, hvorfor det er vigtig at vælge én kundetype.
Det er en letlæselige og handy bog på 200 sider, der vil gøre dig i stand til at vurdere, om metoden kan give dig tryghed i din markedsføring.
Køb bogen her – betalt partnerskab
Du kan også vælge at prøve metoden af i praksis med det samme. Ved at tegne et månedsabonnement får du adgang til alt materiale om den valgte kundetype.
Når du tegner et abonnement får du adgang til:
Køb abonnement til den grønne kundetype
Køb abonnement til den gule kundetype
Køb abonnement til den blå kundetype
Køb abonnement til den røde kundetype
Betalt partnerskab
Du kan til enhver tid opsige abonnementet. Det vil sige, at du for kun 1.000 kr. i en måned kan få adgang til al viden om din kundetype, før du beslutter, om du vil fortsætte abonnementet.